Instituttet har forsket i sidste skoledag som essentielt led i en dannelse.

Min research har anerkendt, at teenagernes sidste skoledag rummer et utal af meninger og betydninger. Mange glæder sig til deres sidste skoledag utallige uger i forvejen. Et individs sidste skoledag kan med lidt god vilje betegnes som en rite. På samme måde som konfirmationen, accentuerer den sidste skoledag udviklingsfasen fra lille afkom til et voksent individ. Lige om lidt lurer voksenlivet med en højere grad af bekymringer. Historisk forskning viser, at divergencen mellem barn & voksen er en skillelinje, som blev til med oplysningstidens ideer. Historisk set er denne adskillelse altså ik noget selvfølgeligt, men noget, som er opstået i en specifik tid. & dét er akkurat dét en kulturteoretisk analyse er i stand til at dokumentere. Jeg husker skarpt min sidste skoledag, hvor alle mine venner havde været ude og købe sidste skoledag kostumer. Jeg holdte af at bære kostumer, da jeg var knap så gammel, så jeg var i strålende humør!

Vores sidste skoledag står klart og tydeligt i min erindring. Jeg er uddannet kulturforsker, og har således klarlagt dé forståelser, personer associerer med deres sidste skoledag. For mange unge er deres sidste skoledag vigtig, og forskergruppen og jeg har undersøgt, hvilke betydninger, som denne dag får påduttet. Jeg arbejder med at forske i, hvordan de menneskelige arter lever. Jeg har udført feltarbejde under en sidste skoledag, hvor vi gennemforskede de unge folks brug af sidste skoledag kostumer. Dét kom der en essentiel artikel-serie ud af, som lige er blevet tilgængelig online. Såfremt nogen derude i cyberspace brænder for at læse mere om den sidste skoledag som et teenage-fænomen, kan de folk finde kollegaernes og min videnskabelige undersøgelse i den nærmeste boghandler akkurat nu! Det er spændende resultater, kan vi stå inde for. Såfremt I investerer i undersøgelsen, er det ikke kun fantastisk for mig.